Peluang membeli rumah wang muka sifar

Ramai komplen harga rumah kediaman mahal ya amat!

Tu sebab ramai yang hanya mampu menyewa. Sebab nak jimat duit. Atau sebab tidak mendalami ilmu mengenai jualbeli rumah.

Nak beli rumah pun kalau kena pada masa kegawatan ekonomi dan kena caranya, membolehkan kita berjimat. Iyalah masa ekonomi gawat, bank pun keberatan nak bagi pinjaman. Proses saringan untuk mendapatkan kelulusan pinjaman pun makin ketat. Masa tu hanya golongan yang dah lama menabung dan bersedia untuk membeli rumah cara "berani mati" menjadi  pembeli bijak minta potongan diskaun yang banyak tanpa rasa kasihan dari pihak pemaju. Pemaju atau penjual yang dah tersepit ikut ajelah rentak pembeli.

Nak tunggu masa ekonomi gawat, rasanya kalian yang membaca entry ni pun tak benar-benar bersedia dengan wang tabungan yang mencukupi, jadi fokus kita sekarang untuk membeli rumah yang ditawarkan oleh pemaju pada harga "all in". Maksudnya anda tak perlu keluarkan wang untuk kos seperti:
1. Wang muka/deposit;
2. kos peguam untuk perjanjian jualbeli;
3. kos pembayaran duti setem pindah milik;
4. kos peguam penyediaan dokumen pinjaman dan cagaran; dan
5. kos pembayaran insurans MTRA.


Kira-kira 10 tahun kebelakangan ini, kes pemaju bermasalah semakin kurang kedengaran apabila Akta Pemaju Perumahan di ketatkan. Dulu ramai yang ragu-ragu untuk membeli rumah (termasuk penulis sendiri). Maka sebelum beli rumah, silakan periksa maklumat pemaju dekat website Kementerian Perumahan dahulu ya - tengok ada kes atau tidak. Sentiasa kena beringat-ingat, ada juga kes pemaju yang bila ditanyakan no lesen pemaju perumahan untuk kita buat semakan pun takde!

Berita baik untuk semua, kini ada pihak yang menerajui bab memudahkan pembelian rumah dan mereka ini telah membuat rundingan dengan pihak pemaju dan pembiyaya untuk memudahkan urusan pembelian rumah berserta pinjaman. Pemaju hanya perlu fokus untuk menjalankan projek pembinaan sahaja. Dengan cara ini, mudah-mudahan kes pembeli di tipu akibat projek terbengkalai dapat dihindarkan. Alhamdulillah syukur! 

Skim wang muka sifar yang diberikan memberi banyak manfaat pada pihak yang mempunyai tabungan rendah untuk memiliki hartanah sendiri.  Jika kita boleh membeli hartanah hari ini pada kos yang rendah kenapa perlu nenunggu hari esok (atau menunggu kemelesetan ekonomi?) Harga hartanah selalunya melonjak naik setiap tahun.

Anda boleh mesej penulis mengenai tawaran ini, khusus untuk kakitangan kerajaan yang memenuhi syarat di talian 0173338464.

No comments:

Post a Comment