Anda mahu terus menyewa?


Bagi kebanyakan orang, pembelian rumah merupakan pelaburan paling mahal yang akan dibuat dalam kehidupan mereka. Sesetengah orang kurang bernasib baik – masih menyewa atau memilih untuk tinggal di pertempatan setinggan.

Alasan yang sering diberikan - kami kurang berkemampuan. Oh.. really?

Kita sentuh isu penyewa dulu:

1. Sampai bila anda mahu menyewa? Apabila tamat tempoh sewaan, tuan tanah akan mengambil milikan kosong hartanah miliknya sedangkan anda perlu berpindah atau berunding dengan tuan tanah untuk melanjutkan tempoh sewaan. Pemilik berkemungkinan mahu menaikkan kadar sewaan sedangkan lokasi strategik rumah sewa berkenaan seolah-olah memanggil penyewa-penyewa lain bersaing dengan anda. 

2. Adalah anda menandatangani perjanjian sewa dengan pemilik hartanah?
Kalau anda menjawab ya, tahniah. Anda adalah pengguna bijak. Hak anda sebagai penyewa dilindungi tertakluk kepada terma perjanjian sewa iaitu antara lain, anda perlu membuat pembayaran sewa penuh tepat pada masanya dan/atau menjaga rumah yang ada sewa dengan baik sepanjang tempoh penyewaan. Pemilik tidak dapat menaikkan sewa atau mengusir anda sewenang-wenangnya. Kena ikut terma dan bagi notis dulu.

3. Apakah hak anda sebagai penyewa yang istiqamah membuat pembayaran sewa terjamin? Atau apakah anda culas membuat pembayaran sewa dan berhadapan dengan tindakan penyitaan dan pengusiran?

Sekiranya anda menghadapi masalah kewangan, berbincanglah dengan pemilik hartanah tersebut untuk menjadual semula pembayaran sewaan.

Kita semua adalah manusia, tentu sahaja boleh dirundingkan. Namun kelonggaran pemilik rumah ada batasannya dan tidak semua orang boleh memahami masalah anda dan boleh diajak berunding. Anda mungkin akan diusir dan bagi mereka yang mahu merancang untuk "lari malam" dengan tidak menjelaskan sewa rumah pula, dizaman internet ini terdapaty cara-cara tertentu anda boleh dijejaki.

Mahu tak mahu anda tetap juga perlu menjelaskan tunggakan sewa termasuk kos-kos tambahan seperti kos peguam, bayaran fi penyiasat yang menjejaki anda dan juga dengan kos kerosakan kepada premis sewaan yang diakibatkan oleh tindakan anda. Yenna dey... mana mau lari?

Bagi yang memilih untuk tidak menandatangani perjanjian penyewaan pula (kononnya nak berjimat tak mahu membayar kos peguam menyediaan perjanjian dan nak elakkan kos duti setem) anda terdedah kepada pelbagai risiko. Penulis malas nak elaborate - kuasa ditangan anda. 

No comments:

Post a Comment