Indefeasiblity of Title - prinsip Undang-undang Hartanah Malaysia



Nilai matawang kita semakin mengecil dan masalah ini bukanlah dalam kawalan kita. Oleh itu, setiap lapisan masyarakat perlu berhemah dalam berbelanja untuk kesejahteraan kehidupan keluarga.

Penulis ingin berkongsikan pengalaman penulis masa zaman universiti dulu. Masih terngiang-ngiang pesanan pensyarah penulis, arwah Prof Dr Nik Abdul Majid yang mengajarkan kami undang-undang hartanah semasa tahun tiga pengajian undang-undang di UIA.

“Buy land for investment… it is no longer being created, it appreciates in value with time and development!”.

Pak Nik sangat bersungguh-sungguh mahukan kami cepat memahami pelbagai konsep Torren System yang diterima pakai dalam pentadbiran hartanah di Malaysia dan gelagatnya yang strict ya amat semasa memeriksa kertas peperiksaan, dan dia digelar Pak Nik “the Killer”.  Masa singkat tapi perlu memahami segala konsep perundangan pada masa yang singkat... maka bila diadakan quiz atau peperiksaan, perbagai jawapan yang tak masuk akal diberikan kepada beliau. Antara prinsip perundangan yang digunapakai adalah "Indefeasiblity of title".

Untuk pengetahuan pembaca, indefeasibility di sini bermaksud “indefeasibility of title” –  segala rekod transaksi yang  tertera di geran hartanah adalah cermin ke atas rekod hartanah yang sama yang berada dalam simpanan di Pejabat Tanah. Tapi kalau geran tanah masih belum dikeluarkan (dalam proses) carilah macam mana pun, tak akan jumpa!

Maka kalau nak tahu secara terperinci mengenai sesuatu hartanah tu kita sebagai rakyat biasa bolehlah melakukan carian di pejabat tanah dengan membayar fi yang telah ditetapkan. Takdelah kita yang berhasrat untuk membeli kena tipu dengan penjual tanah yang tidak jujur. Kalau hasil carian yang kita perolehi berlainan dengan kata-kata sipenjual, berhati-hatilah ya!

Take away point yang penulis ingin sampaikan:

  1. hartanah semakin lama mahal nilainya. Ianya adalah pelaburan terbaik. Nilainya tidak pernah susut melawan masa;
  2. sesiapa sahaja boleh membuat carian untuk mengetahui status hartanah – tidak terhad kepada peguam or orang yang berkerja di pejabat loyar aje ya!; dan
  3. Kalau hasil carian hartanah tak tally dengan geran atau dakwaan penjual, either salinan geran penjual ada masalah (either tak update atau menyembunyikan fakta).

Pembelian hartanah adalah suatu arena pelaburan bijak untuk membina kekayaan berdasarkan kepada kemampuan seseorang untuk membeli hartanah di bawah nilai pasaran dan kemudiannya menjualkannya semula apabila nilai hartanah tersebut meningkat naik.

Berminat untuk mengetahui peluang membeli hartanah pada kos sifar? Boleh berhubung dengan penulis melalui email zhelme@gmail.com atau hantarkan sms anda ke 0173338464.

No comments:

Post a Comment